När legenden kom till Mora!

image92
Legenden Nicolo Corradini



Efter tre år med A-landslaget och sammanlagt ett par månader boende i delat rum med en av veteranerna på touren, Famous, har jag fått höra otaliga historier. Vissa mer eller mindre sanna men de är alltid värda att lyssna på och man kan alltid snappa upp någon lärdom.

En händelse som ofta ventileras är VM i Krasnoyarsk och då speciellt kortdistansloppet. Ett lopp där giganten Khrennikov kom in på upploppet segersäker och gjorde segertecken i tron om att hans mycket bra lopp skulle vara ett guldlopp. Det han då inte visste var att italienaren Corradini gjorde ett ännu bättre lopp och krossade Khrennikovs tid. En mycket stark bedrift då VM var i Ryssland. Att Corradinis skidor försvann strax före start på nästa distans kan kanske också förklaras med att det var i Ryssland...

Detta är inget jag går och tänker på dagligen men idag var jag i vasaloppets mässtält och passade på att besöka O-ringen-montern. När jag stod där och snackade, dök det upp en man som bad "the big Boss" om information på engelska. Kul med lite utlänningar tänkte jag. Han var på väg där ifrån när Dalla tog till orda och försökte sälja in lite noname-produkter. Efter lite konversation vänder sig Dalla mot mig och säger "He´s the european champion." Den utländska mannen slänger fram handen och säger grattis, samtidigt som Dalla presenterar honom som; "Det är Corradini". Där står jag och skakar hand med LEGENDEN. Mannen som klädde av Khrennikov, på Khrennikovs hemmaplan! Mannen som gjorde ett lopp som berättas som godnattsaga för de yngre seniorerna!

/Rollen


Kommentarer
Postat av: En som var med i periferin

Stort!

2008-03-01 @ 18:02:23
Postat av: tomp

Corradini måste ha åkt om mig strax innan Hökberg. Synd att jag inte såg honom då, så kunde vi ha jämfört frisyrer.

VM i Krasnoyarsk genomfördes för övrigt under skandalåret 2000, och huvudrätt alla dagar var jakkött. Fint som palt!

2008-03-04 @ 07:27:19
Postat av: Dalen

he finished 188th at Vasaloppet!

2008-03-04 @ 10:18:12
URL: http://www.skodeg-o.com
Postat av: Mopers

Grymt bra gjort av LEGENDEN att slå tomp på Vasaloppet! HAn ser inte riktigt lika "fit" ut som han gjorde på storhetstiden!

Jag skulle vilja höra Åslund berätta godnattsagor om svunna tider!!!!!

2008-03-11 @ 08:40:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0