Polaris Cup 1

Idag har första deltävlingen i Jämtlands traditionella skidOcup gått av stapeln. Det arrangerades idag av ÖOK och ägde rum uppe vid deras klubbstuga i Rannåsen(lite norr om Östersund). Antalet deltagare var ca 20st, och den helt klart största klassen var som vanligt H80. Stämningen var självklart på topp, speciellt när arrangörerna hade fixat så man kunde köpa fika efter målgång. 
Våra trogna skoterförare hade idag med tanke på förutsättningarna mkt fina spår, och det bjöds som vanligt på roliga och kluriga banor. Föret var idag lite svårt när det på vissa ställen var hårt och gick fort, och på vissa ställen gick det igenom och tog tvärstopp. Snötillgången var blandad under banans gång, stora delar var helt okej, däremot direkt efter startpunkten var det  löpning i ca 150m på grus och mossa som gällde, med eller utan skidor beroende på olika sorters taktik bland deltagarna, vissa valde att starta med skidorna direkt i händerna.
Många gjorde exemplariska lopp, bla Erika Johansson var mycket nöjd med dagens insats. Tyvärr kan jag inte säga desamma om min egen, som mest bestod av kraschar och krångel. Mest noterbara var när jag nerför en backe trodde jag var stålmannen men det visade sig att jag var mer en blandning mellan en inverterad sådan och en skrämd struts, så jag dök ner mer ansiktet i skaren och ömsade skinn i fejjan. Glad att jag kunde stå klev jag lite skakigt upp och fortsatte min resa, väl imål efter D21s 5,6km långa bana kunde jag skönt pusta ut!

PolarisCups kommande deltävlingar kommer förhoppningsvis att äga rum på följande datum:

nr 2 den 12 januari
nr 3 den 26 januari(reserv för nr2)
nr 4 den 23 februari(reserv för nr3)
nr 5 den 8 mars(reserv för nr4)

Alla är varmt välkommna på dessa, anmälning sker direkt på plats. Eftersom olika klubbar arrangerar olika deltävlingar, byter även TC plats. Dessa är pga snötillgång och annat inte riktigt bestämda än. Men om du vill ta reda på vart det är så kan du antingen ringa en vän eller hålla utkik under klubbmeddelande i ÖP(ÖstersundsPosten) eller LT(LänsTidningen) där det meddelas någon dag innan.

För övrigt är det värt att notera att snön även smälter i snösäkra Östersund, så i dagsläget ser det ut som tävlingarna den 3-4 Januari kommer bli flyttade till Aspås, mer om detta lär meddelas senare när allt är klart!

Annars får alla ha en trevlig Jul!

/S.Häggström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0