SM 50 km

Här kommer en rapport från årets femmil!

I lördags gick alltså årets sista SM deltävling i längdskidor av stapeln, i Orsa. Det var den hårdaste av dem alla, nämligen 50 km. Några skidorienterare tog chansen att vara med! Förutom en hel hög med junisar som många åkte bra, åkte från skidO-landslaget: Eva Svensson, Peter Arnesson och Daniel Nordebo. Vi tävlade samtidigt så av damloppet såg jag tyvär inget, men Eva kom på en 15 plats, något som hon nog inte var nöjd över vi vet ju alla hennes kapacitet!

Efter att damjunisarna åkt var det äntligen dags för oss seniorer kl 11.15(masstart)
Starten gick bra och vi kom båda iväg utan några incidenter. Första 6 km gick i ganska lugnt tempo, sedan skruvade femmilskungen upp tempot och en efter en släppte. En som inte gjorde det var Påsen! Han gick med i den 9 man stora tätklungan i ett drygt varv, innan han fick släppa och han hamnade i en ca 10 man stor andraklunga. En bit där bakom harvade jag på i den stora tredjeklungan.

Under varv två och tre började jag sedan piggna till på riktigt! Under dessa 25 km gick kroppen av sig själv! Jag och min jämnårige kompis Hedlund drog under nästan hela den här delen och det släppte folk hela tiden vilket kändes bra! Med ca 14 km kvar av loppet var vi som närmast andraklungan, ca 20 sek, och jag trodde vi skulle plocka in dem rätt snart. Där hade jag fel! Ut på sista varvet kommer väggen! Tappar några placeringar och flera minuter på Påsen som håller ihop loppet grymt bra trots den hårda öppningen!
Placeringarna blev 16 och 23. Båda var nöjda.

Resultat HÄR

Nu har jag äntligen fått åka en femmil och det känns grymt! Längtar till nästa. Tröttheten sista milen går nog inte att beskriva, men som Sture sa: "Du fick ju inte ens upp vingarna på slutet!" kan man sammanfatta det.

   

MVH Nordebo

Kommentarer
Postat av: antonym

men dagen efter var nordebo pigg som tusan!

http://www2.mora.se/skidgym/_gfx/bilder/VattenfallCupGrnklittSprint/dsc_0811.html

2008-04-02 @ 18:49:20
Postat av: JT

Grymt bra kört!

2008-04-02 @ 20:49:02
Postat av: JT

Grymt bra kört!

2008-04-02 @ 20:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0