Lägesrapport från ett Vintri..Somrigt Ramsau.

Det är en hel del deja vu för en gammal SkidO-coach. Det är väl tre år sedan jag inledde min egentliga förbundskaptensroll med ett läger i Ramsau tillsammans med Idrottslinjen Älvsbyn. I år är det alltså dags igen för de äldre eleverna att prova på att träna på hög höjd.

Lägerbasen då som nu är Pension Hoffelner. Det är fortfarande engelsmän som har hand om stället även om det är en ny familj som tagit över. Då som nu är vi helt ensamma på hotellet och bestämmer allt. Kort sagt behandlas som kungar. Det som skiljer sig från förra gången, och som både jag och familjen White som äger Hoffelner nu, saknar är er i SkidO-landslaget. Det är alltid en extra krydda med ett Nationalmanchaft, både för ledare och för hotellägare. Ski-Team banderollen och ett lagfoto från förra besöket sitter på väggen i vallaboden. På planen vid infarten till hotellet där Petra försökte få bl a Åslund att stretcha har de numera byggt ett förråd och skidförvaring annars är det mesta sig likt.


Uppe på gletschern är det tyvärr också sig likt från förra gången. Allt mindre snö och den som ligger är svart. Vi hade visserligen lite nysnö första dagen men sedan har det tinat. Idag var det + 29 här nere i dalen men till nästa vecka väntas nysnö och minusgrader. Det hade vi hemma i byn i morse också så det blir nog att fortsätta klämma lagg när vi kommer hem. Det är lite tragiskt att glasiären smälter så mycket som den gör. Jag var här första gången 1996 och sedan dess har både glasiär och spårområde minskat samtidigt som antalet åkare ökat. Det är bara här som det går att åka i alperna. Längdlandslaget skulle till Val Senales nästa vecka men där är det stängt så de kanske vänder hitåt om de inte stannar hemma i Svedala där snön verkar ha kommit.






Vi kör dubbla pass varje dag. Ett skidpass på morgonen, 2-2.30,  och ett dito på barmark på eftermiddagarna. Det blir alltid många höjdmeter då det lutar vart f-n man än vänder sig. Efter ett varv på ”Lill-semestern” runt Kulmberg första eftermiddagen har det bara ökat till vi besteg störtloppsbacken i Schladming för någon dag sedan. Det var många nöjda elever som kom upp till korset. Vi hade t o m en skidO-junis som presterade på topp där. Simon Waller gick upp på 51.49. Jag vill minnas att Påsen var bäst förra gången på strax över 50 min. Simon verkar ha skött sommarträningen bra. Förra gången var jag steget efter honom uppe på Planai och då hade vi 65 min. Det hade jag nu också trots att vi fick gå lite längre och på sämre underlag då det pågick en hel del schaktningsarbeten i backen. Det betyder ju att jag också skött träningen på ett hyggligt sätt och att de andra Oldboysen får ta i lite extra under vinterns hårda bataljer. Idag var det styrka på eftermiddagen och i morgon blir det ett tufft intervallpass på klassiska rullskidor. Några av er minns säkert den fantastiska vägen från Weissenbach via Birnberg, Leiten upp till Ramsau. 6-700 höjdmeter på 8 km åkning. Häääärligt!!!

                          


Som alltid här nere blir det att kolla in vilka ur världseliten som håller till på gletschern. Det är en hel del och fler väntas nästa vecka då ännu fler landslag gör den sista finslipningen innan de åker på nordisk snö. Jag nöjer mig med att rapportera de skidorienterare vi lokaliserat där uppe. Förutom mina tre Simon, Niklas och Carl har jag träffat Öjvind Lund från Norge idag. Han har visserligen sadlat om till skidskytte men ska nog åka någon orientering också. På tal om Norge så träffade vi landslaget med oldtimern Eivind Tonna i spetsen. Jag träffade också Lars Moholdt och Hans-Jörgen Kvåle. Mina unga grabbar struntade i dem utan koncentrerade sig på lillasyrran Barbro som också var där. Norskarna har också börjat smygvärva i Sverige då Christina Lövald Hellberg och Lisa Larsen hade anslutit till deras läger. Lisa har väl knappast tänkt byta till skidO även om hon är välkommen. Hon gör ju gästspel med kartställ ibland men brukar hinna så långt när hon bommar!!!  Vårt grannland i öst bidrar med Liiiiisa som är här med sin längdklubb. Vidare har vi siktat ytterligare en ung finska. Junior/ung senior, med skidO-jacka, som vi inte lyckats namnge ännu. Det vimlar av ryssar och ryskor här men ingen känd skidorienterare finns bland dem. Däremot har jag träffat och pratat med vår egen halvsvenska Hana som är här med Tjeckiska längdlaget.





Det var allt för nu.

 

Old Coach Norén

PS hoppas vi får tillräckligt med snö i Arvidsjaur för ett riktigt SkidO-läger. Jag räknar med ett försök 22(23)/11-28/11DS


Kommentarer
Postat av: JG

Vad gör Famous i bild 1



1. Delmoment 1 i avslutningen på Karate Kid 1

2. Stretchar

3. Skrämmer grannkatten

4. Raggar på Monkan och AnnaH

2009-10-08 @ 16:27:35
Postat av: Borat

Gött Famous är med!

Hälsningar från norska gjänget

2009-10-08 @ 20:47:41
URL: http://www.ski-o.com
Postat av: Old coach igen

...ett tillägg till namedroppingen. Sindre Haverstad lär ska ha hörts uppe på glasiären också.

2009-10-08 @ 22:11:49
Postat av: Påsen

Gissar på att åslund skrämmer katten. Har bestämt för mig att kattskrället flyttade ner till schladming efter det där styrkepasset:)

2009-10-08 @ 22:57:48
Postat av: Arracksboll

JG>> Frågan är väl vad du gör på bilden...



1. Försöker flyga

X. Försöker nå höger hand, med vänster hand

2. Skrämmer grannkatten

2009-10-09 @ 10:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0