En helt vanlig ledar/vallardag

Snart har jag tvättat klart och packat in sakerna där de ska vara. Under tiden som jag gjort det så har det mognat fram att det skulle sitta fint med mitt blott andra inlägg på skid-o världens bästa blogg.

Bloggande ska helt och fullt handla om en vanlig dag i den bruuuutalt vackra Engadindalen.

Eftersom min ständige rumskamrat och förbundskapten Sture Norén alltid vill få ett snack med vallarna innan det de går in i pulverdimman så ställer vi klockan på 07:00 lokal tid. Men just denna morgon skrämmer Lasse "the Waxer" sjölander livet ur Sture då han knackar på klockan 06:40 lokal tid. Sture (som har haft nerverna utanpå sen han fick höra att det råder skitsjuka i både finska och norska lägret) får hjärtat i halsgropen för han tror att det är en av åkarna som ska berätta att de har insjuknat. Lasse skrattar han vill bara ha bilnyckeln för att packa minibussen.

Jag låter Sture göra sina morgonbestyr innan jag kliver ur sängen vi är vi maten samtidigt i alla fall. Kan det bero på min ringa ålder att jag är så kvick i vändningarna.

Väl vid frukost så har vallarna (Mats, Martin och Lasse) börjat plåga i sig den kalla gröten. Jag ser också att de har tagit en croissant med nutella till för att sätta tänderna i. Själv äter jag en riktig sockerbomb till frukost.

FruktyogHurt
Kalaspuffar
Croissant med mycket nutella
juice och en skvätt kaffe inte en hel kanna som de vuxna dricker.

Denna dag åker vallarna och jag 08:20 lokaltid till tävlingscentrum för att sätta upp glidtestet. På plats gör vallarna en sista putsning på laggen och jag åker ner och hämtar några av åkarna. Hertz i Italien hyr nämligen ut bilar som inte startar och har alldeles för lite mönsterdjup. Då det kan vara halt på alpvägar i januari kör vi bara med en buss och låter arrangörens Shuttle Bus transportera övriga.

Glidtesterna är i full gång och eftersom vallarna återigen har gjort ett bra jobb så har åkarna svårt att välja mellan paren. Det börjar dra ihop sig för start och solen tittar fram bakom alptopparna dags att fälla ner solbrillorna och förbättra på solbrännan i ansiktet.

Dagens tävling är masstart långdistans. Nu är det dags för mig att verkligen kliva fram och ta hand om överdragskläderna. Jag försöker hitta på ett bra system så jag håller ordning på vems som är vems det slutar tillslut att all käderna ligger i en stor hög. Så var det den obigatoriskaÅsazetterbergerikssonlyckokrameninnanstart. Starten går och inga incidenter förflyttar mig till coachingzonen där Sture och vallarna står för att langa vätska. Sture blir nervös igen och börjar hälla upp lite för tidigt. När åkarna kommer ser det bra ut Rollen i tät Påsen är också med Tomp har en liten bit upp och förstaårssenioren Danne imponerar. Rapporter från skogen gör att Sture inte vet vad han ska ta vägen då topp 3 är svenskar och strax därefter varvar Helen och hon har chans på silver. Jag är lugn som vanligt vet ju var de går för. Resten är redan GULD-historia. När åkarna kom imål fick jag reda att de var fjärilar på banan och det gör mig påmind om det utomordentliga lägret i Arvidsjaur där jag strängat en tuff bana med just fjärilar. När tjejerna gick imål var det både upp och ner, men har man med riktiga tävlingsmänniskor att göra så kommer det en och annan tår av besvikelse.

Blomstercermonin avklarades med bravur och det blev dags för den obligatoriska pastalunchen. Det är nu jag har min chans att få bli lite svettig. försöker få en timma om dagen. För att snabbt byta om och åka på manschaftsfhürersittsung (kan vara lite felstavat). Denna gång blev finnarna sura på lottningen men tävlingsledaren höll inte med och det höll på att urarta ordentligt.

Middagen var som vanligt här i schweiz 4 rätter och minst 2 timmar senare så åker hela gänget upp till den stora prisutdelningen på torget i den pittoreska byn S-chanf. Även denna dag fick vi stämma upp i nationalsången.

Det är nu det börjar på allvar för ledarna. När åkarna börjar ladda för morgondagen med plump, kvällsfika och sömn så bjuder Mats "Piteskidslip" Lundgren på utomordentligt gott skarklister. Sen fortsätter det med historier från framförallt längdlandslaget där Sture har en bred reportoar. En öl till och så måste det smakas på lite whisky med. Det ska tilläggas vallarna har gjort grovjobbet innan drickapausen. Eftersom min största talang (enligt Sture) är att sova så går jag och lägger mig vid ett tiden. Hårdingarna sitter upp ett tag. Så länge att Sture inte hinner lägga ifrån sig penna, Sudoku och släcka lampan innan han somnar.

Detta var en typiskt dag med lite modifikation när världens bästa skido lag skördar framgångar på Europamärskap

Guld Silver Brons Totalt
3 1 5 9
om man räknar det delade som två

image87

/Ledarjocke


Kommentarer
Postat av: Tidsstudiemannen

Lokaltid i Schweiz är samma som Sverige:)

2008-01-21 @ 18:49:08
Postat av: ledarjocke

jaha kul att du hade koll på det ;-)

2008-01-21 @ 20:19:22
Postat av: Anonym

Jag ska också bli ledare!

2008-01-21 @ 20:56:27
Postat av: nordebo

fin rapport glenn

2008-01-22 @ 15:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0